Telekommunikation på kryssningen, alltid ansluten

Håll reda på vad som händer medan du är till havs, med hjälp av internettjänster, Wi-Fi och telefon

På semestern finns det inget bättre än att ta en fantastisk bild som du snabbt kan dela med vänner på sociala nätverk: ta med din smartphone, surfplatta eller bärbara dator.

Med Wi-Fi ombord (eller med datorn på Internet Point) kan du också hålla kontakten med arbetet – om dina kollegor inte klara sig utan dig – för att läsa dina senaste e-postmeddelanden.

Efteråt kommer du verkligen att känna att du är på semester.

INTERNETTJÄNST
Alla fartyg i flottan erbjuder internet via satelliter dygnet runt. Du kan ansluta via Wi-Fi ombord eller på Internet Point.
Du kan ansluta till Wi-Fi ombord med din dator, iPad, iPhone, smartphone eller använda datorerna på Internet Point. Anvisningar för åtkomst och avgifter för tjänsten är tillgängliga ombord. Du kan använda internet med en enda enhet i taget – avgiften för denna tjänst debiteras direkt på ditt Costa-kort.


INTERNET POINT
Du kan använda datorerna på internet Point genom att bara dra ditt Costa-kort eller följa anvisningarna för att logga in manuellt. Datorn har inga Microsoft-program och du kan inte ansluta till personliga enheter som digitalkameror eller hämta program. Skrivare finns också tillgängliga på Internet Point (en avgift tillkommer för denna tjänst).


Wi-Fi
Det finns Wi-Fi i de offentliga områdena på fartyget och i alla hytter. Innan du loggar in måste du komma ihåg att verifiera anslutningsinställningarna i din iPad, iPhone eller smartphone för att förbättra din Wi-Fi-anslutning ombord. Vi föreslår att du begränsar hämtningen av videor och stora filer. Automatisk uppdatering av din dator, iPad och smartphones kommer att påverka anslutningens varaktighet, hastighet och pris. Du kan ofta har aktiva processer och program i dina enheter som du själv är omedveten om. Vi rekommenderar att du avaktiverar program (inte antivirusprogrammet) medan du navigerar, eftersom de kan sakta ner surfningen och ha mycket stor inverkan på priset.


Datapaket
Det perfekta paketet för alla som vill surfa ibland, kontrollera e-posten eller lägga upp på sociala nätverk. Det medger obegränsad åtkomst till internet tills den når tröskelvärdet för förbetalda data. Det finns flera alternativ, från 250 MB till 3 GB.


Socialt paket
För semesterfirare som inte kan vara utan sina sociala nätverk, chattar eller som vill dela fotografier med släkt och vänner. Från endast 5 € per dag och omfattar tillgång till följande sociala nätverk eller tjänster: Facebook, Facebook Messenger, Twitter, WhatsApp, Threema, Snapchat, Google+, Instagram, Pinterest, Tumblr, Xing, LinkedIn. Du kan köpa det för en dag eller för hela kryssningen.


Du kan också välja att surfa på internet "allteftersom" i en takt som börjar från 0,25 €/minut. Avgiften för att skapa kontot är 3 € (engångsavgift).
Kom ihåg att endast en enhet åt gången kan använda anslutningen med kontot.

3G
Systemen ombord på alla fartyg har stöd för 3G-teknik. Kostnaden för dataroaming kan bli mycket hög och vi rekommenderar därför att du kontrollerar med din telefonoperatör före avgången. Satellitsignalen kan utsättas för betydande fluktuationer på grund av dåligt väder och förhållanden till havs och naturliga hinder. Därför är signalen långsammare än på land och inte alltid tillgänglig. På alla andra fartyg är Wi-Fi det enda alternativet för att ansluta till internet med din smartphone eller surfplatta.


TELEFONI
Fartyget är utrustat med en satellittelefonsystem som ger dig möjlighet att ringa samtal medan du är till havs, direkt från din hytt. Samtal debiteras på ditt konto ombord. Du kan ringa till fartyget från land och operatören kan koppla samtalet vidare till den efterfrågade personen.

Fartyget har även en GSM-anslutning för mobiltelefoner, så att du kan ringa eller skicka meddelanden med internationell roaming.

När du ansluter till GSM ombord kommer din telefon att visa "fartygets namn", "901.12" eller "TELENOR MARITIME/MCP (för MCP) eller TIM@SEA eller 901 26 eller NOR 26 (för Telecom). GSM stängs automatiskt av när fartyget anländer i en hamn.
Du bör kontakta din telefonoperatör före avgången, eftersom avgifterna för internationella samtal kan vara mycket höga och nästan aldrig ingår i paket som erbjuds av telefonoperatörer.

FAX
Om du vill skicka ett fax från fartyget kan du kontakta receptionen för att få mer information (betald tjänst).

Accessbility

Har du redan bokat?

Gå direkt till MyCosta för att anpassa din kryssning.