Frågor och Svar – de vanligaste frågorna
Filter Stäng
Men hytter med premium-pris har en högre nivå av Costa-komfort med gratis tjänster: möjlighet att välja mellan första eller andra sittningen på middagen, första frukostsittningen på begäran och rumservice dygnet runt.
Costa Cruises erbjuder många fördelaktiga möjligheter vid köp av en kryssning. Family Specials säkerställer en prisvärd semester för familjer med två vuxna och ett eller två barn under 18 år, som endast betalar flygplatsskatter, och registrerings- och serviceavgifter; Family Spaces är skräddarsydda för familjer som vill kombinera bekvämlighet och komfort; One-and-a-Half garanterar specialpriser för en vuxen som reser ensam med ett barn. Förutom kampanjer för familjer, erbjuder Costa ett smekmånadspris för par på sin smekmånad, gruppbokningar med fler än 8 hytter, grund, sista minuten, roulette och light-priser (tillgängligt på kryssningar som inkluderar olika avgångs- och landstigningshamnar). Håll kontakten med oss för att få uppdateringar, eftersom Costa alltid kommer att överraska dig med många erbjudanden under året.
För att få ombordstigningsformuläret måste varje gäst över 18 år personligen checka in online och uppfylla alla kriterier på självcertifieringsformuläret avseende medicinska villkor. Incheckning online öppnar 72 timmar före avgång på MyCosta.
För åtkomst till incheckning online går du helt enkelt till MyCosta online 72 timmar före avgång och uppger ditt namn och bokningsnummer.
De tjänster som du har valt för din kryssning återfinns sammanfattat i ”kundvagns”-sektionen. Därifrån kan du välja om du vill bekräfta dem, ändra dem eller ta bort dem. När beslutat, kan du gå vidare med bokningen. Kom ihåg: du har upp till 3 dagar före avgång på dig att ändra dig utan extra kostnad. Tre dagar före avgång debiteras varje bokad service på ditt ombordkonto.
Om du bokar din kryssning med Total Comfort- eller Deluxe-priset får du njuta av denna oslagbara möjlighet: ju mer du bokar, desto mer sparar du! Boka en resa före avgång och alla efterföljande resor som du bokar före avgång eller ombord kommer att berättiga dig till rabatt. Rabatten gäller för utflykten med det lägsta priset. Du kan enkelt betala för alla dina resor ombord.
Det kommer inte att vara möjligt att uppge uppgifterna som krävs för att få Premium-rabatten omedelbart efter kryssningens slut. För att få specialrabatt, ange koden du fått när du bokar din nästa kryssning. Kom ihåg, Premium-rabatten är giltig i ett år från datumet för landstigning på din senaste kryssning.
För ombordstigning behöver du:
– ombordstigningsformuläret som du får när du har checkat in online (logga in på MyCosta med ditt efternamn och bokningsnummer 72 timmar före avgång) och du ska ha uppfyllt alla kriterier i det medicinska självcertifieringsformuläret;
– din kryssningsbiljett (inklusive bagageetiketter);
– dina resehandlingar (ID-kort, pass, osv.)
Kom ihåg att det är passagerarens ansvar att erhålla nödvändiga resehandlingar och uppfylla kraven för tull och immigration. Passagerare utan rätt resehandlingar kommer inte att tillåtas ombordstigning och resan återbetalas ej.
Självklart! Varje gäst över 18 år måste chacka in personligen genom att logga in på MyCosta inom 72 timmar före avgång. När du fyller i incheckningsformuläret ska du ha ditt bokningsnummer, dina personuppgifter och dina resehandlingar till hands. Alla gäster över 18 år måste checka in personligen. Obs! För att skriva ut din kryssningsbiljett måste du ha uppfyllt kriterierna i det medicinska självcertifieringsformuläret som är obligatoriskt vid incheckningen online.
Kom ihåg att det är passagerarens ansvar att erhålla nödvändiga resehandlingar och uppfylla kraven för tull och immigration. Passagerare utan rätt resehandlingar kommer inte att tillåtas ombord, och resan återbetalas inte till dem.
Ja, oavsett från vilken hamn du påbörjar din Costa-kryssning så måste du checka in online för att få stiga ombord och uppvisa med din kryssningsbiljett och alla resehandlingar som krävs. Obs! För att skriva ut din kryssningsbiljett måste du ha uppfyllt kriterierna i det medicinska självcertifieringsformuläret som är obligatoriskt vid incheckningen online. Kom ihåg att det är passagerarens ansvar att erhålla nödvändiga resehandlingar och uppfylla kraven för tull och immigration. Passagerare utan rätt resehandlingar kommer inte att tillåtas ombordstigning och resan återbetalas ej.
För att köpa eller anpassa din kryssning online ska du alltid ange en e-postadress.
Genom att slutföra incheckningen online kan du hämta det ombordstigningsformulär som krävs för ombordstigning och kryssningsbiljetten. Det är också nödvändigt så att du kan fylla i det medicinska självcertifieringsformuläret.
Kryssa världen runt har en specialtaxa som innehåller förmåner som är särskilt skapade för den här färdvägen.
Barn under 18 år måste också resa med ett pass och från den 26 juni 2012 är registrering i föräldrarnas pass inte längre giltig.
På alla kryssningar som kräver ett giltigt ID-kort för att lämna landet – barn under 18 år får resa med sitt pass eller ID-kort (observera att för barn under 14 år med italiensk nationalitet, om namnen på deras föräldrar/vårdnadshavare inte ingår i dokumentet, krävs även ett födelseattest som bekräftar föräldraskapet). Om barnet inte reser med båda föräldrarna eller åtföljs av vårdnadshavare eller andra personer som nämns i dokumentet, kontakta polisen eller relevanta myndigheter för att ta reda på vad som krävs för minderåriga att resa utomlands.
För barn under 15 år, kontrollera med relevanta myndigheter om de kan använda sina födelseattester med foto, validerad för resor utomlands av polisen eller andra myndigheter. Godkännandet av detta dokument av de lokala myndigheterna beror på bestämmelser som gäller i landet som besöks av fartyget under rutten (till exempel är attesten inte giltig i Egypten, Marocko, Gibraltar och Island).
För att kunna skriva ut din kryssningsbiljett måste du först ha uppfyllt kriterierna i det medicinska självcertifieringsformuläret och har slutfört onlineincheckningen (logga in på MyCosta 72 timmar före avgång).
Först måste du ha uppfyllt kriterierna i det medicinska självcertifieringsformuläret och slutfört incheckningen online (logga in på MyCosta 72 timmar före avgång).
Det finns en tidsgräns då du kan anpassa din kryssning (upp till 4 dagar före fartygets avgångsdatum). Denna period anges av systemet när du har matat in dina uppgifter. Om tidsgränsen har löpt ut, kan du boka (CostaTours!) utflykter, dryckespaket eller andra produkter och tjänster ombord. Vi föreslår att du gör detta på kryssningens första dag för att undvika tillgänglighetsproblem.
Kryssningen har påbörjats men du är inte helt nöjd? Kryssningen du har valt är inget för dig? Prata med kundtjänst ombord inom 24 timmar efter att fartyget har avgått och minst 2 timmar före avgång från nästa anloppshamn. Vi kommer att återbetala dig 100 %, och vid din ankomst tar vi dig tillbaka till startpunkten för den bokade semestern med Costa. Utan problem eller frågor. För mer information, besök sektionen Användbar info.
För den som söker det bästa, finns den totala komforten i sviterna, panoramasvit och grandsvit med bekvämligheter, omsorg och exklusiv service. De som vill resa med stil kan boka en Samsara-hytt eller -svit med obegränsat tillträde till spa-avdelningen.
För mer information, se sidan ”Våra hytter”.
Vid leverans är Costa-kortet redan aktiverat och kommer automatiskt att debitera dina köp till hyttkontot. Men inom 48 timmar efter ombordstigning måste du registrera ditt eget kreditkort (Visa, Mastercard och American Express) eller ditt bankomatkort (med undantag av fartyg i Asien) för att säkerställa täckning av kortkostnader. Vi accepterar inte förbetalda kort. Alternativt kan du betala en kontant handpenning på 150 euro/dollar per person (under följande dagar kan det bli nödvändigt att komplettera denna summa om utgifterna överstiger handpenningen). Under de första 48 timmarna kan kortkostnaderna tillfälligt avaktiveras om kostnaderna överstiger 200 euro/dollar (om dessa inte täcks av en kontant handpenning eller registreringen av ett kredit-/betalkort).
Gäster bör vara medvetna om att receptfria läkemedel inte kan köpas ombord. Läkemedel är tillgängliga via recept från läkare, enbart efter en läkarundersökning. Vi rekommenderar att gäster tar med sig alla sina vanliga mediciner. Gästerna kan fråga kundtjänsten om specifika frågor om deras resa.
Dessutom behöver vissa typer av gäster inte välja tid för deras middagssittning, eftersom de kan dra nytta av tjänsten för valfri plats (CostaClub Pearl Diamond-medlemmar, gäster som köper en svit).
Att fira en födelsedag, en bröllopsdag eller smekmånad ombord på fartyget är en verkligt unik möjlighet. Du kan köpa specialpaket med tårtor och andra saker direkt ombord, eller genom att logga in på MyCosta, i sektionen "Anpassa" –>"Uppvaktningar och överraskningar". På Costa Diadema kan du även boka platser där du kan fira med släkt och vänner i en mer privat miljö.
Det är inte möjligt att ta med mat eller dryck ombord som har köpts på land. Om det är lokala produkter som köpts under ett hamnstopp, kan du lämna dem med Costas säkerhetspersonal och hämta dem vid kryssningens slut.
Av säkerhetsskäl kan inga elektroniska apparater tas med ombord, med undantag av batteriladdare (för mobiltelefoner, videokameror, kameror, datorer och MP3-spelare) och rakapparater. En hårtork finns i varje hytt och ombord på fartyg, och du kan dra fördel av en betaltjänst för strykning, tvätt och kemtvätt.
Inga äktenskapsceremonier kan utföras på Costas fartyg, varken civila eller religiösa.
Även i land kan du välja vilket språk du vill delta i under våra exklusiva utflykter (CostaTours!)
För mer information, se sidorna för utflykter (CostaTours!) på webbplatsen, genom att gå till den särskilda sektionen på MyCosta, alternativt, visa information om den kryssning som passar bäst för dig. Kryssningsfärdvägen inkluderar turer tillgängliga varje dag, för varje hamn. Det finns en kort beskrivning av vad du kommer att besöka, en indikation på svårighetsgraden och vad du kan göra (t.ex. vyer, shopping, underhållning, vinprovning).
Det är stora nyheter från Costa Cruises. Den formel som ger dig möjlighet att omedelbart avbryta kryssningen om du inte är nöjd och få återbetalning.
Kryssningen har påbörjats men du är inte helt nöjd? Kryssningen du har valt är inget för dig?
Prata med kundtjänst ombord inom 24 timmar efter att fartyget har avgått och minst 2 timmar före avgång från nästa anloppshamn.
Vi kommer att återbetala dig 100 %, och vid din ankomst tar vi dig tillbaka till startpunkten för den bokade semestern med Costa. Utan problem eller frågor.
Viktigt:
Nöjdhets- och ersättningsinitiativet är giltigt till 31/12 2019 på alla kryssningar i katalogen, exklusive kryssningar på Costa Venezia, Japan, Sydamerika, Kryssa världen runt och relaterade linjer. Initiativet gäller endast för Total Comfort- och Deluxe-priser.
I ”kundvagn” hittar du alla tjänster och utflykter som är förvalda, men inte bekräftade. Du kan göra ändringar upp till tre dagar före avgång. Efter det rensas kundvagnen och de tjänster som ingår kommer inte längre att kunna bokas före avgång. Under ”dina bokningar” hittar du alla tjänster och utflykter du har bekräftat i din kundvagn. Du kan göra ändringar upp till tre dagar före avgång. Därefter kommer allt som bekräftats i denna sektion att debiteras från ditt hyttkonto, som ska betalas vid kryssningens slut. I ”ingår”-sektionen hittar du alla tjänster som ingår i din kryssning. Den här sektionen kan inte längre ändras.
Naturligtvis. Du kan ändra eller avbryta något du har bokat genom MyCosta inom tre dagar före avgången, utan extra kostnad. Tre dagar före avgång debiteras varje bekräftad tjänst ditt hyttkonto, som ska betalas ombord.
Alla tjänster som ingår i din kundvagn kommer att vara tillgängliga fram till tre dagar före avgång. Före detta datum är alla tjänster och utflykter synliga och kan ändras. Tre dagar före avgång rensas kundvagnen och de tjänster som ingår kommer inte längre att kunna bokas före avgång. Kom ihåg att bekräfta de produkter du sätter i kundvagnen så snart som möjligt eftersom många tjänster är begränsade.