Carefree Reseskydd

COSTA CROCIERE S.p.A. har i samarbete med Allianz Global Assistance, ett företag som är specialiserat på försäkringsskydd för turistsektorn, samtyckt till och bedömt hur pass adekvat en specifik försäkring med särskilt gynnsamma avtalsvillkor är, vars kostnad redan är inkluderad i betalningen för alla som deltar i kryssningar i "”Emerging Countries-programmet”. Policy nr. 172.061 har finns på kontoret hos COSTA CROCIERE S.p.A. Den fullständiga versionen av täckningen kommer att ges med resehandlingarna innan avgång, men alla regler som är tillgängliga på webbplatsen som anges nedan, kan konsulteras vid bokningsförfarandet: www.allianz-global-assistance.it/corporate/Prodotti/certificati-assicurativi/

 

Definitioner

Familjemedlem: den försäkrades make/maka, barn, pappa, mamma, bröder, systrar, halvbröder och -systrar, mor- och farföräldrar, svärföräldrar, svärsöner och svärdöttrar, svågrar, bröders och systrars svärsöner/svärdöttrar, farbröder och morbröder, fastrar, andra som lever med den försäkrade, förutsatt att lämpligt certifikat finns tillgängligt. Bagage: alla personliga effekter som bärs av den försäkrade på kryssningen, inklusive klädsel, sportutrustning och toalettartiklar, foto och videokameror, medicinsk utrustning för funktionshindrade, barnvagnar, väskor och transportväskor.
Operativt center: AGA Service Italia S.c.a.r.l.-strukturen som i enlighet med ISVAP-föreskrift 12 från den 9 januari 2008 tillhandahåller telefonkontakt med den försäkrade 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året och arrangerar och tillhandahåller de biståndstjänster som anges i policyn.
Försäkrad: Den person vars intressen skyddas av försäkringen eller varje person som är inskriven i kryssningsguiden till Costa Cruises organiserad av Costa Crociere SpA och rådgivits till företaget på ett normalt sätt.
Avtalspart: Costa Crociere S.p.a., piazza Piccapietra 48, 16121 Genua – (Italien), ange nedan som Costa Crociere.
Adress: den plats där den försäkrade har sin huvudsakliga adress för hans/hennes frågor och intressen. Självrisk: den del av skadan som den försäkrade betalar, beräknat på fast eller procentvis sätt.
Olycka: händelse på grund av oavsiktliga, våldsamma och yttre omständigheter som producerar kroppsskador som objektivt kan anges, när resultatet är dödsfall eller permanent invaliditet.
Vårdinrättningar: folkhälsostruktur eller privat vårdhem med normalt tillstånd enligt gällande lag för tillhandahållande av sjukhustjänster. Följande beaktas inte som vårdinrättningar: spacenter, boenden för äldre, hem för långsiktig vistelse eller konvalescens, byggnader vars främsta syfte är kostbehandling, fysioterapi och rehabilitering.
Hemvist: den plats där den försäkrade har sitt hemvist.
Inläggning: inträde till en vårdinrättning som kräver minst en övernattning (dagmottagning och akuten exkluderat). Företaget: AGA International S.A. - General Agent för Italien, hädanefter även benämnt med sitt varumärkesnamn Allianz Global Assistance.
Resa: kryssningen inklusive boende ombord på fartyget, flyg, transferresor och utflykter som bokas i Italien säljs av Costa Crociere S.p.A. till den försäkrade och visas på det relativa kontraktet eller resedokumentet.

 

Förordningar för alla täckningar

Ikraftträdandedag, utgångsdatum, tjänsternas operativitet och försäkringar gäller från och är giltiga till: För bagagetäckning, personlig assistans, sjukvårdskostnader, ansvarighet för resenären, juridisk assistans, avbrott under en kryssning, försening av flyg
- för försäkrad bosatt i utlandet, från tiden för ombordstigning och under hela kryssningen,
- för kryssningar som gjorts för turism-, studie- eller affärsändamål med högst 60 dagar från det datum då kryssningen börjar. Endast för Jorden runt-kryssningar är giltigheten för policyer förlängd till kryssningens hela varaktighet.
- för ”försening av flygplan” i synnerhet, gäller täckningen från den senaste officiella tid som ges till den försäkrade av Costa Crociere S.p.A. före avgång;
- upp till summan av kapitalet som anges i varje täckning och sammanfattas i ”Tabell över tjänster och kapitalförsäkrade”.
”Utflyktsolyckor” från den tid som den försäkrade avgår och under den tid som krävs för att ta tillvara dessa tjänster som köps (utflykter) och avslutas vid tiden för ombordstigningen.

 

1. Bagage – (extrakt från villkoren)

Bagagevillkor – Inom gränsen av det försäkrade kapitalet som ligger på 2 600 EUR per person, kommer Allianz Global Assistance att ersätta den försäkrade för material och direkt skada för honom/henne som uppstår genom stöld, rån, brand, blötläggnings- eller läckande vätskor, eller underlåtenhet att återlämna bagage av transportföretaget. Skador som orsakas av bärare täcker upp till ett maximalt belopp på 150 EUR per person.
Inköp av väsentliga föremål - Allianz Global Assistance kommer att ersätta Försäkrade för de dokumenterade utgifterna vid inköp av väsentliga föremål efter en fördröjning på mer än 8 timmar vid flygbolagets återlämnande av bagage, utöver det försäkrade kapitalet, och med högst 400 EUR per försäkringsperiod, beräknat på grundval av den officiella ankomsttiden till en av destinationerna för avgångsflyget. Täckningen kommer att vara gälla från den första incheckningen och upphöra innan den sista incheckningen.
Följande varor exkluderas:
- pengar i någon form;
- andelar av något slag, dokument, checkar, resecheckar och kreditkort;
- mynt, frimärken, konstverk, samlingar, prover, kataloger, varor, resehandlingar;
- ljud, audiovisuella och photo-cine-optical utrustning som anförtrotts tredje part (hotellägare, flygbolag, etc.);
- yrkesmässiga instrument, datorer, mobiltelefoner och handdatorer, vapen, hjälmar och bilradioapparater.
Gränser för ersättning
Ersättningen kommer att betalas med följande gränser per objekt:
- resväskor och resväskor, klädesplagg, personliga föremål som den försäkrade tar med sigunder kryssningen: 300 EUR per objekt
- juveler, dyrbara föremål, klockor, päls: 400 EUR per artikel och 800 EUR kumulativt
- foto-film-optisk utrustning (betraktas som ett enskilt objekt) per objekt 500 EUR
- sportutrustning: per objekt: 600 EUR
- hälsoutrustning för funktionshindrade: per objekt och kumulativt motsvarande kapital på 2 600 EUR
– utrustning för spädbarn [t.ex barnvagnar]: 400 EUR per objekt
Överkompensation skall betalas med ett överskott på 50 EUR per anspråk. Om skada överstiger 50 EUR ska ersättning emellertid betalas upp till högst 150 EUR utan avdrag för eventuellt överskott.

 

2. Hälsobistånd och medicinska omkostnader – (extrakt av villkoren)

Syftet med hälsovårdstäckningen Allianz Global Assistance kommer att göra det operativa centerets medicinska och organisatoriska struktur tillgänglig för försäkrade i svårigheter under kryssningen, och även i samarbete med de lokala läkare eller ombord som kommer att aktivera täckningen och assistanstjänsterna som de anser mest lämpliga för hanteringen av ärendet, det vill säga
- Medicinsk rådgivning via telefon.
- Angivning av en specialistläkare utomlands.
- Transport - retur av hälsoskäl.
- Retur vid samma tidpunkt för alla familjemedlemmar eller en resande följeslagare efter återkomsten av den försäkrade på grund av hälsoskäl eller hans död.
- Tillsammans en försäkrad minderårig.
Tidig återkomst för den försäkrade, alla familjemedlemmar och en reskamrat efter dödsfall eller inläggning på sjukhus vid i omedelbar fara för liv för en familjemedlem hemma.
- Tur- och returresa för en familjemedlem för att hjälpa den försäkrade på sjukhus under en period på mer än 10 dagar. Allianz Global Assistance kommer även att stå för kostnaderna för hotellet (övernattning och frukost) upp till det maximala beloppet på 100 per dag, i högst 10 dagar.
- Kostnader för längre vistelse på ett hotell (övernattning och frukost) upp till det maximala beloppet på 100 per dag, i högst 10 dagar.
- Hotellkostnader för vistelsen på torra land för familjemedlemmar eller en reskamrat till den försäkrade som är med honom/henne under kryssningen och som måste avbryta den för att hjälpa honom/henne efter inläggning på sjukhus. Allianz Global Assistance kommer att vara ansvarig för hotellkostnader (övernattning och frukost) upp till ett belopp på 100 EUR per dag för de tio första dagarna, men, med en begränsning på 1 000 EUR per händelse.
- Återvändande av den försäkrade i fall där hans hälsotillstånd förhindrar återvändande med de transportmedel som ursprungligen planerats. Täckningen utökas för att innefatta familjemedlemmar och en reskamrat upp till den totala gränsen på 1 000.
- Hitta och skicka brådskande läkemedel som är inte tillgänglig lokalt men som är registrerat i Italien.
- Tolkar tillgängliga under upp till totalt 8 arbetstimmar.
- Överföring av brådskande meddelanden.
- Ersättning för telefonavgifter för att kontakta operationscentret, upp till en gräns på 100.
- Transport av kroppen.
- Kontanter på upp till 8 000.
Gällande de medicinska utgifterna som täcks i Allianz Global Assistance, om de kontaktas i förskott, så kommer de att ordna följande inom ramen för varje övre belopp per händelse och per period:
1. Direkt betalning på upp till 50 000 för sjukhus- och kirurgiska kostnader.
2. Direkt betalning på upp till 5 000 av de medicinska kostnader som betalas för tillträde till sjukhus- strukturen ombord.
Täckning ges fram till den tidpunkt då den försäkrade blir utskriven eller till det att Allianz Global Assistance läkare anser att hen är så pass frisk att han/hon kan återvända. I de fall då den operativa centralen inte kan göra direktbetalning, kommer kostnaderna att ersättas, så länge som det är godkänt av operativa centralen, som har kontaktats i förväg, dock inte efter att den försäkrade har blivit utskriven. Ingen ersättning ges för om det inte finns någon kontakt med det operativa centret.
3. Ersättning upp till 2 000 av utgifterna för:
- transport från olycksplatsen till akuten eller centrum för första inträde; - söka och rädda till sjöss.
4. Ersättning upp till 1 000 av utgifterna:
- för medicinska kontroller;
- läkare ombord;
- läkemedel, efter medicinsk ordination;
poliklinisk vård; för behandling vid återvändande, inom 60 dagar, för de direkta konsekvenserna av en händelse som uppstår under resan.
5. Ersättning upp till 200 för utgifterna för akut tandvård.
Alla ersättningar kommer att ske med tillämpning av ett fast överskott på 60 per skada.

 

3. Rättshjälp - (extrakt av villkoren)

Borgen upp till 25 000, efter en försumlig händelse av försäkrade som inträffar utomlands. - Hitta en jurist utomlands upp till 5 000, för lokal hantering av civilrättslig tvist.

 

4. Avbrytande av resan - (extrakt av villkoren)

Syfte
Om en av följande hjälptjänster, som organiseras av Allianz Global Assistance, aktiveras:
en) sjuktransport – repatriering som planerat enligt art. 2;
b) tidig återgång som planerat enligt art. 2;
c) transport av kroppen som anges av skyddet i art. 2;
Allianz Global Assistance kommer att ersätta den försäkrade, familjemedlemmar eller en reskamrat pro rata om semestern inte avnjutits, upp till det maximala beloppet av 5 200, med verkan från och med dagen för ombordstigning, under förutsättning att ombordstigningen inte kan göras igen. Återbetalning görs, upp till det maximala beloppet av 5 200, räknat för den enskilda personens del av resan delat med antalet dagar under resan och multiplicerat med antalet dagar som saknas för slutförandet av kryssningen (pro rata temporis) exklusive hemkomstdagen.

 

5. Försening av flygplanet - (extrakt av villkoren)

Syfte
5.1 Friskrivning – Om flyget är försenat, beräknad på grundval av den officiella tidtabell som rekommenderas till resenären/försäkrad med resedokumenten eller samtalsfaxet från Costa Crociere eller för dess räkning, av någon anledning som kan hänföras till antingen flygbolaget eller force majeure, så som trafikstockningar, kraftigt väder eller annat, kommer Allianz Global Assistance att ersätta försäkrade med 150 efter de första 8 fullständiga timmars fördröjning i första avgångs- och/eller returflygningen.
5.2 Ersättning 75 % Crociera – Som ett alternativ till punkt 5.1, om förseningen av flygplanet på mer än 8 fullständiga timmar efter det första avgångsflyget förhindrar den försäkrade från att stiga ombord på fartyget, kommer Allianz Global Assistance att ersätta 75 % av den totala kryssningskostnaden (netto efter administrativa kostnader, försäkringen, flygplats-/ombordstignings-/landstigningsskatter och visum).

 

6. Tredjepartsansvar (rct) - (extrakt av villkoren)

Syfte
Allianz Global Assistance betalar de belopp som den försäkrade är skyldig att betala som civilrättsligt ansvarig enligt lagen, som ersättning (kapital, ränta och kostnader) för skada som ofrivilligt orsakats tredje man för dödsfall, personskada och skada på saker som härrör från en oavsiktlig händelse som uppstår under policyns giltighet, relaterade till händelser i privatlivet, med undantag av allt ansvar som rör yrkesverksamheten. Skador som härrör från följande ingår också i täckningen:
- ägande av tamdjur;
- ägarskap och användning av cyklar, fordon och motorfartyg som inte överstiger 6,5 meter, golfbilar,
- användning av hästar och andra djur med sadel med ägarens samtycke,
- sport, till exempel tävlingar, inte vid en professionell nivå, fritidsaktiviteter i allmänhet.
Övre gränser
Per händelse och per försäkringsperiod:
- 25 000 för skador på saker och djur, - 100 000 för kroppsskada för människor.
Självrisk
När det gäller skador på saker och djur ges försäkring med tillämpning av ett överskott på skadeståndet som ska betalas, 10 % med minst 250 per fordran. Avsättningar och begränsningar Täckning ges som en andra risk med avseende på alla andra försäkringar för civilrättsligt ansvar som du använder för att täcka samma risk. Geografisk förlängning Försäkringen gäller för hela världen med undantag, men, för talan mot den försäkrade i USA eller Kanada.

 

7. Olyckor. (extrakt av villkoren)

Syfte
Allianz Global Assistance kommer att försäkra olyckor (inte flygolyckor) som försäkringstagaren lidit under utflykter och utflykter på land som leder till dödsfall eller permanent invaliditet inom ett år från den dag då de inträffade. Allianz Global Assistance kommer även att försäkra olyckor som inträffar under ett sjukdomstillstånd eller medvetslöshet som härrör från oerfarenhet, försiktighet eller försumlighet, samt även grov vårdslöshet. Allianz Global Assistance kommer även att överväga följande olyckor:
- asfyxi som inte är av ett ohälsosamt ursprung
- akut förgiftning från att svälja eller inta substanser.
- drunkning;
- hypotermi eller underkylt;
- sol- eller värmeslag.
Allianz Global Assistance kommer inte att överväga följande olyckshändelser: - bråck, förutom i buken som uppstår från ansträngning;
- hjärtattacker av något slag
Ikraftträdandedatum och operativitet
Täckningen kommer att träda i kraft från det att försäkrade stiger i land under den period som är nödvändig för att utnyttja de förvärvade tjänsterna (utflykter) och avslutas vid den tidpunkt då ombordstigningen börjar för att återvända till fartyget. Kapitalförsäkring,
- 25.000 för dödsfall,
- 25 000 för permanent invaliditet.
Självrisk
Det blir inga skadestånd för permanent invaliditet när detta är på 5 % av det totala beloppet eller mindre. Om det, däremot, är större än denna procentsats, utbetalas ersättningen endast för procent över denna siffra. Förmånstagares legitima och/eller testamentariska arvingar.

 

8. Om ett anspråk görs visas den fulla förordningen om vad du skall göra om ett anspråk görs (inklusive undantagen) fullständigt i försäkringsvillkoren på:

- Webbplatsen www.allianz-global-assistance.it/corporate/Prodotti/certificati-assicurativi/
- Informationen kommer att ges med de andra dokumenten innan kryssningen avgår. För all information som hör ihop med ett eventuellt skadeärende, se webbplatsen www.allianz-globalassistance.it/corporate/Prodotti/certificati-assicurativi/ Den exakta angivelsen av försäkringstagarens bankuppgifter och skattelagstiftning, så att ersättning kan betalas via banköverföring, för snabb och säker likvidation av anspråk. Det är viktigt att följa anvisningarna på försäkringsbeviset noggrant för korrekt och snabb likvidation av skadorna.

 

Sekretessinformation om teknik av extern kommunikation (ex legis. dec. 196 av 30/6/03)

För att respektera lagen om integritet vill vi informera dig om användningen av dina personuppgifter och dina rättigheter. Vårt företag måste förvärva (eller har redan) data om dig. De uppgifter som du eller andra har gett användes av AGA International SA - Italian Branch., av företag i samma grupp i Italien och tredjeparter till vilka det kommer att underrättas, för att ge dig den information du har begärt via fax, telefon, inklusive mobiltelefoner, e-post eller andra tekniker för fjärråtkomst.
Som ett resultat ber vi dig att godkänna hanteringen av dina uppgifter som är nödvändiga för ovanstående ändamål. Om du har tillhandahållit känsliga data, kommer vi även att hantera sådana uppgifter.
Därför gäller godkännandet även de uppgifter som du kan ha lämnat. Vi kommer inte att kunna leverera tjänsten helt eller delvis utan dina data.
Dina personuppgifter kommer endast att användas med de metoder som är absolut nödvändiga för att förse dig med tjänsten och all information som du har begärt.
Vi använder ovanstående fjärråtkomstmetoder när vi kommunicerar några av dessa data till andra företag i vår bransch, i Italien eller utomlands, och till andra företag i vår grupp, i Italien eller utomlands, för samma ändamål.
Vi använder personer som vi litar på att utföra tekniska och organisatoriska uppgifter för vissa tjänster på vår vägnar.
Några av dessa människor arbetar utomlands. Några av dessa personer är våra direkta samarbetspartner och utför funktionen som vår datahanteringschef eller arbetar helt oberoende som externa leverantörer och är listade separat som datahanterare. Det är framför allt organ som ingår i Allianz S.E.-koncernen i Italien, tjänsteföretag som står för hantering, likvidation och betalning av fordringar, IT- och telematiktjänster eller arkiveringsföretag och postföretag som anges i postpaketet.
Listan över alla ovanstående personer och organ uppdateras ständigt och du kan enkelt få en kopia gratis genom att begära den från AGA International SA - Italian Branch, Servizio Privacy (Privacy Service), P.le Lodi 3, 20137 Milano, Italien eller på fax nr +39 02 26624019 e-post: privacy@allianz-assistance.it där du också kan få en lista över nuvarande chefer. Godkännandet vi ber dig om berör också därför överföringen till och hanteringen av dessa organ och är nödvändig för att uppnå syftet med tillhandahållandet av tjänsten. Du har, när som helst, rätt att veta vilka uppgifter vi har om dig och hur de används.
Du har också rätt att få dem uppdaterade, integrerade, rättade eller raderade, be om att de blockeras och motsätta dig behandlingen. Kontakta AGA International S.A. - ITALIAN (italienska) BRANCH SERVIZIO Privacy (Privacy Service), P.le Lodi 3, 20137 Milano, Italien eller på faxnr. +39 02 23695948, e-post privacy@allianz-assistance.it för utövandet av dina rättigheter. INFORMATION TILL FÖRDRAGSSLUTANDE PART – BESKRIVS I ENLIGHET MED ART. 185 LEGIS. DEC. 209 AV 7.9.2005 OCH ÖVERENSSTÄMMELSE MED BESTÄMMELSERNA I ISVAP REG 35 AV 26 MAJ 2010. Detta ”Informationsmeddelande” är till för att ge den avtalsslutande parten (fysisk eller juridisk person som undertecknar försäkringsavtalet) all nödvändig information innan avtalet ingås (försäkringsavtal) i enlighet med bestämmelserna i art. 185 Legis. Dec. 209 daterad 7.9.2005. Den här journalanteckningen har skrivits på italienska i Italien, utan att det påverkar den avtalsslutande partens rätt att begära att det skrivs på ett annat språk.
1) Information om företaget
- Företagets namn och juridiska form (Försäkringsbolag) Försäkringsbolaget är AGA International S.A.
- Säte är på office 37, rue Taitbout, 75009 Paris - Frankrike Franska handelsregister nr. 519490080 Aktiekapital tecknat är 17.287.285 €
- Licenser som är auktoriserade att tillhandahålla försäkringstjänster av dall'Autorité de Contrôle Prudentiel (ACP) den 1 februari 2010
- Italienska filialen Piazzale Lodi 3, 20137 (MI), Milano, ITALIENSK Skattekod, momsnummer och registrering i företagsregistret i Milano nr 07235560963 Ekonomiskt och administrativt index 1945496
- Licensföretag som är auktoriserat för försäkringsarbete i Italien genom etablering, inskriven den 3 november 2010 på nr I.00090, i bilagan till försäkringsbolagens professionella roll. Förteckning I.
2) Upplysningar om kontraktet
- Lagstiftning som är tillämplig på kontraktet Den lagstiftning som är tillämplig på kontraktet är italienska; Parterna har emellertid rätt att välja annan lagstiftning innan kontraktet undertecknas.
Företaget föreslår val av italiensk lagstiftning. Tillämpningen av den italienska lagens bindande bestämmelser kvarstår emellertid.
- Förtydligande av rättigheter som följer av kontraktet Försäkringstagares alla rättigheter avseende Allianz Global Assistance som härrör från detta kontrakt föreskrivs inom två år från den dag då det faktum som rätten baseras på inträffade enligt Art. 2952 i den italienska civilkoden.
- Klagomål om kontraktet Eventuella klagomål angående avtalsförhållandet eller hantering av anspråk måste skickas skriftligen till bolaget:
- Servizio Qualità (kvalitetsservice) AGA International SA Italienska filialen - P.le Lodi 3 - 20137 Milano (Italien) Fax: +39 02 266 240 08 - e-post: quality@allianz-assistance.it
Om den som skickar in klagomålet inte är nöjd med resultatet eller om inget svar mottas inom högst 45 dagar (45) kan hen hänvisa till:
IVASS, Via del Quirinale, 21 - 00187 Roma Fax 06 421 337 45 - 06 421 333 53, genom att bifoga dokumentationen relaterad till det klagomål som behandlas av företaget. För tvister relaterade till kvantifiering av skadestånd och ansvarsfördelning, ska du komma ihåg att detta fortfarande är den rättsliga myndighetens exklusiva behörighet, förutom rätten att tillgripa förlikningssystem där de finns. När det gäller gränsöverskridande tvister mellan en avtalsslutande part eller försäkrad med hemvist i en stat som är medlem i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och ett bolag med säte i ett annat medlemsland kan den avtalsslutande parten/försäkrade parten begära aktivering av FIN-NET-processen, vidarebefordra klagomålet direkt till utländsk jurisdiktion, det vill säga där försäkringsbolaget som har avtalet har sitt huvudkontor (identifierat genom att öppna webbplatsen http://www.ec.europa.eu/fin-net), eller, om den avtalsslutande parten/försäkrade har hemvist i Italien, kan hen vidarebefordra fordran mot IVASS som tillhandahåller att skicka den till utländsk jurisdiktion och själv meddela den avtalsslutande parten/försäkrade parten.
3) Upplysningar under kontraktet - Om variationer som hänför sig till informationen i företaget och/eller kontraktet inträffar under kontraktets löptid åtar sig företaget att underrätta den avtalsslutande parten om dem så snart som möjligt och också ge alla nödvändiga förtydliganden.